Crop

Jeg vil gerne kunne sige “ik crop dine billeder, hvis du gør det, så smid det hellere ud”. Jeg gør det en gang imellem, men det er fordi at jeg i forvejen sletter mange billeder. 
Billedet her har jeg ikke tænkt mig at croppe, men det er et godt eksempel på at man kan komme til at ødelægge et godt billede, ved at skære det til. 


Børn

Det er sjældent jeg tager billeder af børn. Det er der et par grunde til. Jeg kan ikke så godt lide dem, men nu hvor jeg selv er blevet far, bliver tingene sat bedre i perspektiv og har derfor lidt nemmere med dem. De er som regel grimt klædt, og deres tøj kan hurtigt ødelægge billedet. De er for det meste sammen med deres forældre, og jeg orker ikke at spørge om lov og bla bla. Desuden så er mange mennesker lidt for hurtige til at dømme en, og jeg vil nødig have at nogen skulle tro at jeg er en eller anden klam børnelokker. Og så er børn respektløse og alt for direkte for min smag. De ignorerer en fotograf sjældent, og skal derfor bruge mere energi på at være fluen på vægen, hvilket kan igen virke klamo-agtigt. En sjælden gang kan jeg godt finde på at tage kameraet op til øjet, men det skal gå lyn hurtigt og billedet skal helst sidde nogenlunde i skabet. 



Kaffe

Jeg betalte 40 kr. for denne kaffe. Jeg ved ikke helt om jeg blev bollet i røven eller om jeg virkelig fik en fantastisk god kaffe. Den smagte helt sikkert anderledes, og jeg valgte at drikke den uden mælk, så jeg virkelig kunne smage kvaliteten. Jeg nød den, og synes at den smagte godt, men næste gang går jeg hen til kiosken på Istedgade og får mig en stor kop filter kaffe, til en 10’er. 

Jeg fik da skudt et par billeder mens jeg ventede på at kaffen blev lavet til mig. Det tog sgu alligevel sin tid. 




Sort Hvid

De kloge siger at man ikke skal skyde billeder i sort-hvid. Jeg giver dem ret! Er der overhovedet nogen som skyder i sort-hvid. Film, ja! Men DSLR…? Jeg har ikke helt forstået at arbejde med sort hvide billeder, og aner ikke hvad reglerne er, hvis der overhovedet er regler. Der er et eller andet over farverne som jeg er tiltrukket af, men helst dæmpede farver, så der ikke sker alt for meget på billedet. Sort hvide billeder kan jeg kun lide som ikke er mine billeder. 




Copenhagen Open

1/400sec f/1,8 50mm ISO100

Det årlige event, som suger alles opmærksomhed til sig. Et godt sted at være hvis man godt kan lide at være blandt en masse mennesker. Mennesker som kommer fra andre lande og har det med at være mere stive eller høje end danskerne. Som skater, så har jeg erfaring med, hvad man skal skyde af tricks, hvorfra, hvornår og hvorfor. Men det var ikke så meget det jeg fokuserede på. 

Jeg var ham som holdte øje med publikummet, i håb om at fange et eller andet, som jeg ikke er helt sikker på om jeg fangede. Et eller andet fanger man vel altid.
Jeg havde nemt ved at løfte kameraet op til øjet, finde fokuspunket og trykke på knappen. Der var rigeligt med tid og tålmodighed. Jeg hader de dage hvor man ikke kan det. 



Analog

Jeg ville ønske at det ikke var så pisse dyrt at fremkalde billeder. Men på den anden side, så er det sgu meget godt at man ikke har flere tusind prints, flydende ud over det hele. Men 99,- for tre af de billigste 35mm ruller, og ca. 99,- for at fremkalde en af dem. Det er sgu dyrt i sidste ende. Og man ender sikkert alligevel med kun 4 nogenlunde flotte billeder, ud af de ca. 127,- billeder man har skudt. 
400 kroner for billeder man smider i et fotoalbum, som alligevel står på hylden og samler støv.
“Eller hvis man får en cd med, med billederne på. Så kan man da dele en eller to af dem på Instagram, og håber på at folk synes at man er en champ, fordi at man kan skyde billeder med et retro filmkamera, som alligevel gøre hele arbejdet for en.”
Ironi.


Macro

Jeg tog mit 50mm f/1,8 objektiv af kameraet, vendte det om, og brugte det som macro objektiv. Det virker sådan ca. lidt. Der er ikke meget macro over det, men det var nu alligevel sjovt at prøve. 


Bruce Gilden

En fantastisk og mega-provokerende makker. Jeg ved ikke om jeg kan lide det som han siger, eller om jeg “bare” synes at han snakker for meget. Det er lidt som om hans ego er lidt for stor. Men den måde han er på gaden på, er meget inspirerende, fascinerende og tankevækkende. Han er et godt eksempel på, at man skal være unik og anderledes for at shine igennem. Bruce er manden bag serien “Faces”, som jeg rigtig godt kan lide. 


Gade Fotografi 1917-2017

1/100 sec f/1,8 50mm ISO640

1/200 sec f/1,8 50mm ISO640

1/100 sec f/1,8 50mm ISO100 - Jón Bjarni Hjartarson

1/125 sec f/3,5 20mm ISO800 - Tove Kurtzweil

1/100 sec f/3,5 10mm iso640 - Ole Christiansen

1/100 sec f/3,5 10mm ISO400

1/125 sec  f/1,8 50mm ISO640

1/100 sec f/3,5 20mm ISO2000 - Ole Christiansen

Uden rigtig selv at vide det, så havde jeg glædet mig til en udstilling som denne. Og så 500 meter fra hvor jeg bor bliver-, ved ikke hvor mange kvadrat meter, fyldt op med gade fotografier fra legendariske fotografer. “Gade Fotografi 1917-2017” er en hyldest til hverdagen og hoved navnet er selvfølgelig Vivian Maier
Eventet er kørt nu i snart en uge, og jeg har allerede været der fire gange. Yes, der er rigtig mange billeder og det tager lang tid at se det hele fra a-z. Ikke nok med al den begejstring, så har inspirationen fået en masse kød på. Holy Shit!

1/100 sec f/3,5 10mm ISO640 - Øksnehallen

Jeg har også fået æren af at overtage Øksnehallens Instagram fra den 3. - 10. juli. Det er så her Vesterbros Gader kommer i billedet. 


Roskilde Festival

1/500 sec f/6,3 110mm ISO200

Årets juleaften ganget med 15.000. Jeg elskede Roskilde Festival. Men det gør jeg ikke mere. Jeg bare rigtig godt lide det, men jeg kan ikke lide at være der i for mange dage i streg. Helst kun to. Den gang skatede jeg, nu tager jeg billeder. 
Roskilde er fyldt med fantastisk materiale og man kan næsten ikke komme derfra, uden at have fået et par fantastiske skud. Det med musikken og bands og alt muligt, det er ikke noget jeg har tænkt mig at hoppe ud i. Det er der så mange andre der gør. Jeg er ud efter at fange de små skod anarkister som ikke rigtig fatter en skid.


Istedgade

1/320 sec f/2,8 46mm ISO100 Istedgade

Jeg bor ca. 500 meter fra Istedgade. Jeg er ikke stolt af det, men jeg kan lide gaden. Selvom Istedgade bare er en lang gade med en masse trafik, føles den alligevel lidt ligesom strøget. Den er hyggelig at færdes på, både i den ene ende og den anden ende. Jeg ville ønske at jeg havde nosser nok til at skyde billeder af de mennesker som jeg ikke tør. Der er nemlig mange af dem, men jeg vil på ingen måde komme i konflikt med dem. Dumme mennesker!



Nørrebro

1/1000 sec f/6,3- 10mm ISO100 Nørrebro

Idag var jeg på Nørrebro. Jeg glemmer tit, hvor meget Nørrebro egentlig har. Den har det som hverken Vesterbro og Østerbro har. Resten kommer jeg ikke ind på, for de har noget som Nørrebro ikke har. Det er en fornøjelse at være på Nørrebro, og jeg føler mig som en turist. Måske får jeg samlet nok billeder til et helt galleri. 




Nysgerrihed

1/1250 sec. f/4,5 - 11mm ISO100

Det her er min søn og hans mor i baggrunden. Det er fascinerende hvor meget glæde sådan en lille mand kan få ud af de mindeste oplevelser. Hans interesse og nysgerrighed er utrolig inspirerende og tankevækkende. Jeg må indrømme at jeg lærer noget af ham, selvom han knap nok er ni måneder. 


Minimalismen

1/1600 sec. f/4,0 - 70mm ISO100 Vesterbro

En eller anden klog mand sagde en gang “bla bla bla” og så var der en anden klog fætter som sagde noget andet. Det som de havde tilfælles var at, minimalismen havde en eller anden form for tilfredsstilelse. Enig! Det er rart at der ikke er støj og urenheder. Jeg har alligevel ikke helt forstået det, for billederne er kedelige og et eller andet sted fuldstændig ligegyldige (i de fleste tilfælde). 
Ligesom det her billede af blomsten, som jeg tog bare fordi at jeg kunne. Det er intetsiende og har ingen historie bag sig, og en hver tosse med et kamera kunne have skudt det. 

Det er slet ikke for at tale ned eller grimt til nogen. Jeg synes at det er upersonligt!


Ingen smiler

Svanemøllen station.

Ligesom mange andre, så er jeg ikke særlig meget til offentlig transport. Det skyldes nok, at man er tvunget til at komme tæt på mennesker som man ikke kender, og ens comfort zone bliver provokeret. Der kan være mange årsager. Jeg venter tit på s-toget og kan ikke lade være med at kigge på menneskernes tomme ansigter. Der er dem som har hovede nede i telefonen, og så er der dem som stirrer ud i luften og hvert femte sekund vender hovedet, for at se om toget er på vej. Jeg har ikke noget imod at vente, og jeg kan sagtens finde på at tage det næste tog, men det skyldes nok at jeg hele tiden observere situationen og leder efter mit næste mål.


Analog med Flash

Atle - Canon AV-1 med Flash (A). Jeg kan ikke huske blænden, men den er nok helt oppe på f11 el. f16

Jeg har altid været fascineret af analog kameraer, især spejlrefleks. De er flotte og billederne er mindst ligeså flotte, oftest. De har den der underlige charme som man ikke helt ved hvad er, men jeg har altid været tiltrukket af analog kameraer, men jeg har desværre aldrig gået 100% i dybden med at lære dem at kende. Det kommer nok en dag, hvor jeg føler at jeg ikke behøver at vide mere om et DSLR kamera.  Ca. 80% ef billederne fra mine film er godt belyst. Skarpheden bliver dog ved med at halte, især hvis lyset er dårlig. Det har dog sin charme og i mange tilfælde synes jeg at billederne er mere livlige når de er grumsede og slørede. 

Using Format